Zapowiedź przetargu MZK Toruń na zakup 10 elektrobusów klasy maxi i możliwość rozszerzenia kontraktu do 30 jednostek

Po publicznej zapowiedzi, Miejski Zakład Komunikacyjny w Toruniu oficjalnie ogłosił przetarg na dostawę dziesięciu elektrobusów klasy maxi na przestrzeni najbliższych dwunastu miesięcy. Istnieje również opcja powiększenia zamówienia o dodatkowe trzydzieści pojazdów.

W specyfikacji, zamawiający określa wymagania dotyczące parametrów technicznych nowych autobusów. Długość pojazdów powinna wynosić od 11,5 do 12,2 metra, a ich szerokość nie może przekraczać 2,55 metra. Maksymalna wysokość nie może przekroczyć 3,5 metra, choć preferowana jest wysokość 3,2 metra. Układ drzwi ma być w konfiguracji 2-2-2, przy czym wejście powinno znajdować się na wysokości 340 mm od podłoża.

Każdy z elektrobusów powinien być niskopodłogowy i mieć pojemność na minimum 70 pasażerów (wliczając kierowcę), z co najmniej 28 miejscami siedzącymi. Kierowca powinien mieć do dyspozycji w pełni oddzieloną kabinę. Wymagane są żółte poręcze, biletomat przy drugich drzwiach, przesuwne lub uchylne okna, szyby przyciemniane na poziomie 70-80%, a także system ogrzewania wodnego z elektrycznym, hybrydowym lub zasilanym paliwem płynnym agregatem grzewczym. Autobusy powinny być również wyposażone w klimatyzację, akustyczny system ostrzegania o pojeździe działający przy niskich prędkościach, kasowniki, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED i LCD, nagłośnienie oraz monitoring.

W przypadku napędu, wymagane są silnik lub silniki elektryczne o mocy co najmniej 150 kW oraz magazyny energii umożliwiające przejechanie minimum 50 km między ładowaniami przy włączonych systemach podkładowych i niekorzystnej temperaturze. Pojemność magazynu energii nie może być mniejsza niż 140 kWh. Autobusy powinny być wyposażone w system rekuperacji – generowania energii podczas hamowania. Gwarantowany okres eksploatacji baterii powinien wynosić co najmniej 7 lat. Przewidywane jest ładowanie plug-in za pomocą zewnętrznej ładowarki o mocy do 120 kW, z dwoma gniazdami. Dodatkowo, planowane jest ładowanie pantografem odwróconym o mocy do 400 km/h. Udział produktów i usług pochodzących z rynku unijnego musi przekraczać 50%.