Nowa odsłona planów rozwoju transportu tramwajowego w Toruniu: Nowa zajezdnia i linia tramwajowa na horyzoncie

Plan urbanistyczny miasta Toruń prezentuje ambitne założenia w zakresie przyszłości transportu tramwajowego. W planach jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej zlokalizowanej na zachód od pętli Motoarena, wraz z nowo projektowaną linią tramwajową o przewidywanej długości 1,6 kilometra. Dodatkowo, rzeczą wartą podkreślenia jest fakt, że samorząd miejski zamierza podjąć działania analityczne dotyczące potencjalnej rozbudowy sieci tramwajowej na lewy brzeg miasta. W dalszej kolejności, w najbliższej perspektywie unijnej, Toruń ma ambicje budowy trasy tramwajowej przechodzącej przez Rubinkowo, jednak z pewnym oddaleniem od osiedla.

Rok temu, Toruń miał okazję cieszyć się z otwarcia nowego fragmentu sieci tramwajowej na północ od miasta, co było wynikiem długo oczekiwanej inwestycji. Realizacja tej inwestycji była możliwa dzięki znacznemu wsparciu finansowemu ze strony Unii Europejskiej. Bez tych środków, budowa ponad sześciokilometrowego odcinka sieci tramwajowej byłaby niemożliwa. Na dzień otwarcia nowej trasy, wydawało się, że miasto na razie zakończyło inwestycje w rozbudowę infrastruktury tramwajowej, co potwierdzały słowa poprzedniego prezydenta miasta, Michała Zaleskiego.

Podczas uroczystości otwarcia trasy do osiedla Jar, ówczesny prezydent mówił, iż po realizacji tej inwestycji, system transportu tramwajowego w Toruniu stanie się „pełny i kompletny”. Jego stanowisko popierał również prezes MZK Toruń, który zaznaczał, że w następnej perspektywie unijnej miasto skupi się na modernizacji obecnych torowisk oraz budowie nowej zajezdni tramwajowej. Zapowiedział także zakup nowego taboru – zarówno tramwajowego, jak i autobusowego.

Jednak od tamtej pory upłynął prawie rok, a władzę w Toruniu przejął nowy prezydent. Wraz z nim przyszedł czas na rewizję planów dotyczących rozwoju sieci tramwajowej. Jak informuje Paweł Gulewski, aktualny włodarz miasta, samorząd podjął decyzję o budowie nowego odcinka torowiska w zachodniej części miasta. Ten krok jest ściśle powiązany z planami budowy nowej zajezdni tramwajowej w tym samym rejonie.