Toruń na kolejowym szlaku nowoczesności – podpisano umowę na modernizację linii 353

W dniu 22 sierpnia 2025 roku w Toruniu miało miejsce istotne wydarzenie dla rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. W Urzędzie Marszałkowskim podpisano umowy dotyczące finansowania dwóch kluczowych inwestycji, które znacząco wpłyną na transport w regionie oraz przyczynią się do poprawy połączeń na szczeblu krajowym.

Znaczenie inwestycji kolejowych

Projekty obejmują modernizację i elektryfikację linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna oraz modernizację linii nr 353 na trasie Toruń Główny – Toruń Wschodni. Łączny koszt tych przedsięwzięć wynosi 7,4 miliarda złotych, z czego ponad 5 miliardów złotych pochodzi z unijnego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To jedno z największych dofinansowań w historii kraju, podkreślające wagę przedsięwzięcia.

Sygnatariusze i znaczenie umów

Podpisy na dokumentach złożyły dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech oraz dyrektor PKP PLK Małgorzata Kuczewska-Łaska. W ceremonii uczestniczyli także liczni przedstawiciele rządu i lokalnych władz, w tym minister infrastruktury Dariusz Klimczak, który zaznaczył, że inwestycje te są kluczowe dla zwiększenia przepustowości torów łączących różne części miasta i kraju.

Szczegóły modernizacji toruńskiego odcinka

Projekt modernizacji linii kolejowej nr 353 w Toruniu przewiduje szereg działań o wartości 550,6 miliona złotych. Planowane są m.in.:

  • gruntowna modernizacja odcinka Toruń Miasto – plac Pokoju Toruńskiego – Toruń Wschodni,
  • przebudowa stacji Toruń Miasto i Toruń Wschodni, w tym udoskonalenie peronów, przejść podziemnych, wind oraz systemu informacji pasażerskiej,
  • remont mostu im. Ernesta Malinowskiego oraz budowa kładki pieszo-rowerowej pod mostem.

Miasto Toruń wspiera projekt, przeznaczając ponad 23 miliony złotych, z czego znaczna część to środki unijne. W ramach tej współpracy przewidziana jest budowa nowej infrastruktury drogowej i kładek dla pieszych.

Kładka pieszo-rowerowa – atrakcja inwestycji

Nowa kładka pieszo-rowerowa, która zostanie zbudowana pod mostem Malinowskiego, będzie jednym z najbardziej widowiskowych elementów projektu. Prezydent Torunia Paweł Gulewski zapowiedział, że umożliwi ona wygodne przemieszczanie się między brzegami Wisły dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.

Harmonogram realizacji

Realizacja inwestycji jest już dobrze zaplanowana. Wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane zostały uzyskane. Procedura związana z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ul. Sowińskiego ma rozpocząć się we wrześniu 2025 roku. Pierwsze prace budowlane będą miały miejsce na początku 2026 roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest na sierpień 2028 roku.