Nowa Trasa Staromostowa w Toruniu: Rewolucja w miejskiej infrastrukturze!

W samym sercu naszego miasta trwa ambitna inwestycja, która ma na celu zrewolucjonizowanie lokalnej sieci drogowej. Nowa Trasa Staromostowa, rozciągająca się od ul. Dekerta do placu Niepodległości, została zaprojektowana z myślą o poprawie bezpieczeństwa oraz usprawnieniu ruchu drogowego. Projekt kładzie również duży nacisk na wprowadzenie nowych terenów zielonych, co jest istotne dla miejskiego ekosystemu.

Aktualny stan prac na Trasie Staromostowej

Budowa na odcinku o długości blisko 480 metrów jest w pełnym toku. Zdecydowano się na organizację ruchu w formacie jednokierunkowym, co jest wynikiem szczegółowych analiz przeprowadzonych przez ekspertów z czołowych uczelni technicznych. Badania te pokazały, że ograniczenie przestrzeni dla samochodów może przyczynić się do stworzenia bardziej przyjaznej dla mieszkańców przestrzeni publicznej.

Etapy realizacji projektu

Do tej pory ukończono solidną podbudowę z kruszywa i położono nawierzchnię bitumiczną na newralgicznych odcinkach. Wykonano też frezowanie jezdni i zamontowano obrzeża. Większość powierzchni parkingowych jest już gotowa. W dalszej kolejności planowana jest budowa kanalizacji deszczowej oraz rozwiązanie kwestii związanych z infrastrukturą teletechniczną i energetyczną. Prace ziemne nad jezdnią serwisową prowadzącą do ul. Sportowej również są w toku.

Wdrażane innowacje

Ważne innowacje obejmują zwężenie ulic do jednej jezdni z jednym pasem w każdym kierunku oraz budowę ronda, które zepnie kluczowe części miasta z Trasą Staromostową. W rejonie ul. Gałczyńskiego pojawią się nowe przejścia dla pieszych z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa. Redukcja powierzchni utwardzonej na rzecz zieleni jest planowana, a zastosowanie kostki przepuszczającej wodę na parkingach, stojaków rowerowych i małej architektury ma za zadanie stworzenie bardziej ekologicznej przestrzeni.

Techniczne aspekty i ich znaczenie dla mieszkańców

Infrastruktura nowej trasy przewiduje także udogodnienia dla rowerzystów, w tym dwie ścieżki rowerowe o łącznej długości niemal 960 metrów. Szerokość jezdni będzie wynosić od 7 do 10,5 metra, z lokalnymi zwężeniami do 4-8 metrów, a chodniki będą miały około 2 metrów szerokości. Takie rozwiązania mają zapewnić wygodę zarówno kierowcom, rowerzystom, jak i pieszym, co jest kluczowe dla zrównoważonego rozwoju infrastruktury miejskiej.