Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkami księgowymi. W miarę rozwoju firmy przedsiębiorcy mogą spotkać się z koniecznością przejścia z uproszczonej księgowości na pełną. Poniżej wyjaśniamy, czym różni się pełna księgowość od uproszczonej i kiedy przedsiębiorca musi na nią przejść.
Pełna księgowość – czym różni się od uproszczonej?
Pełna księgowość to zaawansowany system ewidencji księgowej. Podczas gdy uproszczona księgowość skupia się na podstawowej ewidencji przychodów i kosztów, księgowość pełna obejmuje szczegółowe prowadzenie ewidencji finansowej, w tym:
- dziennika: rejestrowanie wszystkich operacji finansowych w porządku chronologicznym;
- księgi głównej: główne rejestry, w których zapisuje się wszystkie operacje gospodarcze;
- wykazu składników pasywów i aktywów: rejestr majątku firmy oraz zobowiązań;
- obrotów i sald w księdze głównej: zestawienia wszystkich operacji finansowych z podziałem na konta;
- sprawozdań finansowych: tworzenie rocznych sprawozdań finansowych, które odzwierciedlają sytuację finansową firmy.
Pełna księgowość wymaga szczegółowego prowadzenia wszystkich dokumentów, co pozwala na bieżący i dokładny wgląd w sytuację finansową przedsiębiorstwa. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą monitorować przepływy pieniężne oraz rozliczenia z kontrahentami.
Różnice między formami księgowości dokładniej są opisane tutaj: https://solidnaksiegowa.com/ksiegowosc-pelna-a-uproszczona/.
Pomoc w założeniu firmy i prowadzeniu działalności – kiedy muszę przejść na pełną księgowość?
Pełna księgowość jest bardziej skomplikowaną formą rozliczania działalności gospodarczej, którą może prowadzić każdy przedsiębiorca. Jednak zgodnie z ustawą o rachunkowości, pewne firmy są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości. Dotyczy to:
- Spółek: Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjne oraz komandytowo-akcyjne muszą prowadzić pełną księgowość.
- Osób fizycznych oraz spółek osobowych: Jeżeli w poprzednim roku podatkowym ich obroty przekroczą 2 miliony euro, muszą one przejść na pełną księgowość.
Przejście na pełną księgowość może być konieczne z praktycznego punktu widzenia również w przypadku, gdy firma znacząco się rozrasta i potrzebuje bardziej szczegółowego monitorowania swojej sytuacji finansowej.
Zoptymalizuj koszty prowadzenia działalności gospodarczej – wybierz Solidną Księgową
Prowadzenie pełnej księgowości jest bardziej skomplikowane i czasochłonne, co wiąże się z wyższymi kosztami obsługi księgowej. Jednak odpowiednie zarządzanie księgowością pozwala zoptymalizować koszty i uniknąć potencjalnych problemów finansowych.
Solidna Księgowa oferuje pomoc w założeniu firmy i kompleksową obsługę księgową, która pomaga przedsiębiorcom skutecznie zarządzać finansami firmy. Dlatego jeśli chcesz przejść na księgowość pełną, a jednocześnie zoptymalizować koszty prowadzenia działalności gospodarczej, skontaktuj się z tym krakowskim biurem.