Kuba, 11-latek z Torunia, stawia czoła szkolnym lękom i marzy o wynalazkach

Jedenastoletni Kuba z Torunia jest żywym i ciekawym świata chłopcem, który lada moment rozpocznie naukę w piątej klasie szkoły podstawowej. Jego pasją są zarówno skomplikowane konstrukcje z Lego, jak i filmy popularnonaukowe na YouTube. Marzy, aby w przyszłości zostać wynalazcą. W okresie pandemii dobrze odnajdywał się w nauce zdalnej, gdzie mógł przygotować się do odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli, a w razie stresu wyłączać kamerę.

Rosnący stres szkolny

W miarę upływu roku szkolnego, Kuba coraz częściej narzeka na bóle brzucha i głowy. Często prosi rodziców, aby mógł zostać w domu. Obawia się nieoczekiwanych pytań podczas lekcji, gdyż wszyscy uczniowie zwracają wtedy uwagę na osobę odpowiadającą. Strach przed popełnieniem błędu w obecności klasy jest dla niego ogromnym wyzwaniem.

Wsparcie rodziców

Monika, mama Kuby, doskonale zdaje sobie sprawę, że syn nie udaje swoich dolegliwości. Po konsultacji z lekarzem okazało się, że jest całkowicie zdrowy fizycznie. Problemem jest stres związany z edukacją. Obecnie szkoły kładą nacisk na wyniki, zaniedbując emocjonalne potrzeby uczniów. Nauczyciele nie mają czasu na indywidualne rozmowy, a pedagog szkolny jest dostępny tylko sporadycznie.

Domowe sposoby radzenia sobie ze stresem

Aby pomóc Kubie, rodzice starają się wprowadzać różne metody wsparcia w domu. Po szkole organizują wspólne aktywności, takie jak gry planszowe, spacery czy pieczenie pizzy. Ojciec Kuby, z zawodu rehabilitant, uczy go prostych technik oddechowych, które mają pomagać w radzeniu sobie z napięciem. Rodzice podkreślają również, że pomyłki są naturalną częścią procesu nauki i że szkoła nie powinna być postrzegana jako miejsce ciągłej rywalizacji.

Niedoskonałości systemu edukacji

Kuba wciąż odczuwa presję bycia ocenianym, co odzwierciedla szerszy problem polskiego systemu edukacji. Wiele szkół koncentruje się na wynikach i testach, zaniedbując rozwój emocjonalny uczniów. To wyzwanie dla rodziców i nauczycieli, którzy muszą znaleźć sposób na wspieranie młodych ludzi w radzeniu sobie z tymi trudnościami.