Plany modernizacji infrastruktury kolejowej w Toruniu nabierają kształtów, a ich realizacja ma rozpocząć się na przełomie 2026 i 2027 roku. Przebudowa linii kolejowej od Torunia Głównego do Torunia Wschodniego, w tym remont stacji oraz stworzenie nowych przystanków, jest kluczowym elementem tego projektu. To jednak tylko część zamierzeń inwestycyjnych.
Przyszłość toruńskiej infrastruktury kolejowej
Do końca bieżącego roku planowane jest zakończenie remontu dworca Toruń-Miasto, co ma szczególne znaczenie dla lokalnej społeczności, która od lat oczekuje na zakończenie prac modernizacyjnych. Włodarze miasta podkreślają znaczenie tego przedsięwzięcia dla rozwoju Torunia.
Wśród innych zadań miasta znajduje się również modernizacja historycznego „Garbatego Mostka” i przebudowa ulicy Sowińskiego. Ulica ta, znajdująca się w pobliżu dworca, ma zostać udrożniona, co pozwoli na bezpieczny i efektywny zjazd z Placu Pokoju Toruńskiego.
Znaczenie modernizacji linii 201
Nie tylko Toruń czeka na zmiany. Modernizacja i elektryfikacja ponad 100-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną to projekt o znaczeniu krajowym. Planowane prace mają na celu nie tylko usprawnienie transportu pasażerskiego, ale przede wszystkim rozwój logistyczny regionu i całego kraju.
Dzięki tej inwestycji wzmocniona zostanie rola portów w Gdańsku i Gdyni, które będą mogły zwiększyć eksport towarów na południe Polski oraz do innych krajów Europy. To kluczowy element strategii rozwoju gospodarczego kraju.
Finansowanie i perspektywy rozwoju
Koszt całkowity realizacji tych projektów szacowany jest na około 7,5 miliarda złotych, z czego ponad 5 miliardów złotych pochodzi z funduszy unijnych. Toruń, miasto znane z przełomowych przedsięwzięć, ponownie staje się centrum uwagi dzięki tej inwestycji, która zostanie zapisana w historii miasta i kraju.
Samorząd wojewódzki również inwestuje w rozwój transportu kolejowego. W zeszłym roku przewieziono 8 milionów pasażerów, a dzięki rekordowym nakładom finansowym, które wynoszą obecnie 250 milionów złotych, liczba ta ma wzrosnąć. Zakończenie prac budowlanych na linii Maksymilianowo – Kościerzyna planowane jest na 2029 rok.